Nog 1 meter na de feestdagen te gaan en dan ziet tunnelboormachine Catharina-Amalia, die de Rotterdamsebaan aanlegt, weer daglicht. De tunnelboormachine zit nu onder de grond ‘geparkeerd’ vlak voor de wand waar zij binnenkort doorheen zal boren. Naar verwachting komt de boormachine voor half januari aan in de 16 meter diepe ontvangstschacht in de Binckhorst. De Rotterdamsebaan wordt de nieuwe weg tussen knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag.
Kort na de 2de doorbraak van Catharina-Amalia gaat de aannemer aan de slag met het demonteren van de boormachine. In delen gaat ze weer op transport, terug naar de fabrikant in Duitsland. Vervolgens kan gestart worden met het inrichten van de tunnelbuis, zodat beide tunnelbuizen eind 2019 zo goed als klaar zijn en daarna alle installaties getest kunnen worden.
Na het boren van de tweede tunnelbuis is het fabrieksterrein met installaties om het boorproces te ondersteunen en de segmentenopslag niet meer nodig. Aansluitend aan de aankomst van de tunnelboormachine in de Binckhorst wordt dit terrein daarom afgebroken. De ruimte die vrijkomt, wordt gebruikt voor de aanleg van de Rotterdamsebaan en het nieuwe parkeerterrein van Drievliet.
Ook als tunnelboormachine Catharina-Amalia haar taak heeft volbracht, gaat het werk onder de grond gewoon door. Beide tunnelbuizen moeten worden ingericht om ervoor te zorgen dat het verkeer er in 2020 doorheen kan rijden. In de eerste tunnelbuis is de aannemer sinds augustus al volop aan het werk. In de tweede buis start het werk in maart 2019, als de boormachine is afgevoerd.
De Rotterdamsebaan is het eerste boorproject met een elektrisch aangedreven segmentenwagen. In de wandelgangen ook wel ‘tunnelTesla’ genoemd.
De boormachine Rotterdamsebaan: nog 1 meter
21 December 2018, 23:10 uur
Bouw & Wonen
